מדריך הצ'אקרה

הצ'אקרה- Chakra

בשביל לבצע טכניקות נינג'וטסו או גנג'וטסו שונות, הנינג'ה זקוק לצ'אקרה. הצ'אקרה מיוצרת משתי אנרגיות שונות:
אנרגיה פיזית- אנרגיה, אשר נמצאת בתאי גוף האדם. האנרגיה הזאת בדרך כלל לא דורשת אימונים מיוחדים, אך דרושים שינה, מנוחה ואוכל טובים בכדי להשאיר את האנרגיה באיזון טוב.
אנרגיה רוחנית- אנרגיה זו מיוצרת מאימונים רבים ונסיון.
על ידי השילוב של שתי האנרגיות הללו, הנינג'ה מסוגל ליצור צ'אקרה. בהמשך, הוא יכול להשתמש בצ'אקרה הזאת לטכניקה, אותה הוא מבצע על ידי קומבינציה מתאימה של חותמות ידיים, והריכוז של הצ'אקרה לביצוע הטכניקה. במילים פשוטות, הצ'אקרה היא ה"דלק" של טכניקות נינג'וטסו וגנג'וטסו. יש לזכור כי טאיג'וטסו, לעומת נינג'וטסו וגנג'וטסו, לא משתמש בצ'אקרה.
חשוב לציין, כי אם הצ'אקרה בגוף האדם נגמרת, אותו הבן אדם מת.

תהליך ייצור הצ'אקרה

טוב, כפי שנאמר מקודם, בשביל ליצור צ'אקרה, צריך לשלב שתי אנרגיות: האנרגיה הפיזית והאנרגיה הרוחנית, בכדי ליצור צ'אקרה. דרושים אימונים רבים בכדי ללמוד לעשות את זה, אך בדרך כלל לא צצות בעיות רציניות כל כך בשלב הזה. אך הקושי הגדול ביותר של הנינג'ה הוא לייצר כמות מדויקת של צ'אקרה, הדרושה לטכניקה זו או אחרת. משימה זו היא כה קשה, שרק נינג'ות עם שליטה ממש טובה בצ'אקרה יכולות לעשות את זה. בשביל להבין באופן טוב יותר, נתבונן באיור הבא:

תמונה



באיור הזה, נראה כי נארוטו מייצר את הצ'אקרה, ומשתמש בה בכדי לשנות את צורתו לבחורה ערומה. נארוטו משתמש ב-30% מהאנרגיה הפיזית שלו בכדי ליצור 30% של צ'אקרה. לאחר מכן, 20% מהצ'אקרה שנוצרה הולכים לשימוש באוירוקה נו ג'וטסו, וה-10% שנותרו "הולכים לפח". כתוצאה מכך, נארוטו פשוט מבזבז סתם את הצ'אקרה שלו.
באיור הבא, מתואר השימוש הנכון בצ'אקרה:

תמונה



באיור הזה, נראה כי סאקורה יוצרת 30% של צ'אקרה, ועל ידי הצ'אקרה הזאת, היא יוצרת שלושה העתקים של עצמה. נראה כי סאקורה הצליחה לחשב את הכמות המדויקת של הצ'אקרה שצריך לייצר בשביל הג'וטסו, וגם הצליחה לחלק את הצ'אקרה בין כל הכפילות באופן שווה- 10% לכל כפילה.

מבנה הצ'אקרה בגוף
בגוף ישנה מערכת כלי הצ'אקרה, בהם זורמת הצ'אקרה המיוצרת על ידי הנינג'ה, והמשומשת לביצוע טכניקות. עם הכלים הללו יתנתקו אחד מהשני, אפילו רופא מצטיין לא יוכל לחדש אותם. מערכת כלי הצ'אקרה מורכבת מנקודות, אשר נקראות טנקטסו (Tenketsu), והכלים, המחברים בין הנקודות הללו. זרם הצ'אקרה יכול לשנות את הקצב שלו על ידי השליטה בטנקטסו האלה. מערכת כלי הצ'אקרה נראת לעין רק על ידי משתמשי הביאקוגאן משבט ההיוגה. השארינגאן גם כן יכול לראות את הצ'אקרה, אך בתור זרם כללי, ללא יכולת לראות את הכלים עצמם ואת הטנקטסו. על ידי סגנון הארגוף העדין של ההיוגה, הנינג'ות יכולות להוציא צ'אקרה מהידיים שלהם, ולפגוע בטנקטסו של יריבם. כאשר זה קורה, הצ'אקרה היוצאת מידי הנינג'ות יוצרת לחץ על הטנקטסו, וגורמת להם להיסגר. כאשר ישנם מספיק טנקטסו שנסגרו, זרם הצ'אקרה נפגע, והנינג'ה לא יכול להשתמש בטכניקות שלו. בנוסף לכך, הפגיעה של הנינג'ות בטנקטסו יכולה לגרום לפגיעה באיברים הפנימיים בגוף של יריבו, ואף לגרום למוות.

תמונה



השימושים בצ'אקרה

לצ'אקרה ישנם שימושים רבים ושונים. למשל, על ידי הריכוז של הצ'אקרה בכפות הרגליים, הנינג'ה יכולה ללכת על אובייקטים מאונכים לאדמה, כגון עצים וקירות. יש לשים לב, שכמות הצ'אקרה שצריך לרכז צריכה להיות מותאמת למשקל הנינג'ה, ולמשטח עליו הוא הולך. שימוש נוסף בריכוז הצ'אקרה בכפות הרגליים הוא ההליכה על המים. אך כאן יש צורך לשנות כל פעם את הריכוז של הצ'אקרה בכפות הרגליים, מכיוון שמשטח המים כל הזמן משתנה וזז. ריכוז הצ'אקרה באיברים שונים בגוף יכול לגרום לפעילות מוגברת של אותו האיבר. כלומר, אם לרכז צ'אקרה ברגליים, הנינג'ה יכול לרוץ יותר מהר, או לבעוט יותר חזק.
הצ'אקרה יכולה לשמש להתקפה ולהגנה, על ידי ביצוע טכניקות שונות ומגוונות מסוג נינג'וטסו. בנוסף לכך, הצ'אקרה יכולה לשנות את צורתה בהתאם לרצון בעלה, ולשמש לדברים שונים. הצ'אקרה יכולה לשנות את צורתה לחוטים ארוכים במקרה של קוגוטסו נו ג'וטסו של משתמשי הבובות, או להישאר קרוב לגוף, בנקודה מסוימת בשביל לחתוך אובייקטים או לנטרל את היריב, במקרה של איזמל הצ'אקרה של קאבוטו.
הצ'אקרה שנמצאת במוח ואיברים החושיים של בן האדם, היא גם המטרה של הגנג'וטסו. על ידי ההרחבה של זרם הצ'אקרה דרך מערכת העצבים המוחית שלהם הנינג'ות יכולות לשלוט בחמשת החושים של יריבם. ישנם שתי דרכים לבטל את הגנג'וטסו: הדרך הראשונה היא לעצור את הזרם של הצ'אקרה בגוף, ואז להזרים אפילו יותר צ'אקרה כדי להפריע לזרם הצ'אקרה של היריב. הדרך השנייה היא שהבן אדם החיצוני שלא נתפס בגנג'וטסו יצור מגע עם מי שנתפס בגנג'וטסו ועל ידי הצ'אקרה שלו, להפריע לזרם הצ'אקרה של היריב.

האצ'ימון- Hachimon

האצ'ימון, או שמונת השערים הם השסתומים הנמצאים במערכת כלי הצ'אקרה, והם אלה ששולטים בזרימה של הצ'אקרה בתוך המערכת. שמונת השערים ממקומים במוח, בגב ובלב. זה אפשרי בשביל הנינג'ה לאחר אימונים קשים לפיתוח הכוח לפתוח את השערים. ברגע שהשערים נפתחים, הנינג'ה מקבל פי-10 יותר כוח מהרגיל. אך לכל הכוח הזה יש מחיר מאוד כבד. ברגע שהשערים נפתחים, הלחץ על השרירים גובר, מה שיכול לגרום להם נזק רציני. ברגע שהנינג'ה פותח את כל שמונת השערים, כוחו מגיע לרמה של הוקאגה, אך המחיר הוא החיים של אותו הנינג'ה. פתיחת השערים יכולה לעייף מאוד את האנשים שמשתמשים בהם, ורק נינג'ות מיומנות וחזקות מאוד יכולות להישאר במצב יציב לאחר שהשתמשו בשערים.

תמונה



קאימון- Kaimon (שער הפתיחה)

השער הראשון הממוקם בתוך המוח. פתיחת השער תגרום לשימוש במלוא הכוח של שרירי הגוף. רוק לי משתמש בפתיחת שער זה כאשר הוא מתכונן לבצע את אמוטה רנגה.

קומון- Kyuumon (שער המנוחה)

השער השני הממוקם בתוך המוח. פתיחת השער תגרום לעלייה בסטאמינה של הגוף ועוזרת להתאוששות מהחולשה לאחר פתיחת השער הראשון.

סאימון- Seimon (שער החיים)

השער השלישי הממוקם בתוך חלק העליון של הגב. צבע הגוף משתנה לאדום. רוק לי פותח את השער הזה כאשר הוא מתכונן להשתמש באורה רנגה.

שוומון- Shoumon (שער הפצע)

השער הרביעי הממוקם בחלק האמצעי של הגב. פתיחת השער תגרום לעלייה בכוח ובמהירות. פתיחת השער הזה תגרום תחילת פציעת השרירים.

טומון- Tomon (שער הגבול)

השער החמישי הממוקם מתחת לשער הרביעי. פתיחת השער תגרום לעלייה עוד יותר גדולה בכוח והמהירות.

קאימון- Keimon (שער הראייה)

השער השישי הממוקם מתחת לשער החמישי. פתיחת השער תגרום לעלייה עוד יותר גדולה בכוח והמהירות. גאי פותח את השער הזה כאשר הוא מתכונן להשתמש אסאקוג'אקו.

קיומון- Kyoumon (שער הפלא)

השער השביעי הממוקם מתחת לשער השישי. פתיחת השער תגרום לעלייה עוד יותר גדולה בכוח והמהירות.

שימון- Shimon (שער המוות)

השער השמיני הממוקם בתוך הלב. פתיחת השער תגרום לעלייה במהירות וכוח, והשגת עוצמה ברמה של הוקאגה. שער זה גורם למוות בלתי נמנע.

האלמנט והצ'אקרה

כמעט לכל שינובי ישנו אלמנט משלו בצ'אקרה. את האלמנטים אפשר להכניס לתוך טכניקות, ולחזק אותם, או ליצור טכניקות בעזרת אלמנטים. תהליך ההכנסה של האלמנטים לתוך טכניקות בכדי לחזקם נקרא סאישיטסו הנקה (Seishitsu Henka). ישנם בסה"כ חמש אלמנטים הקיימים בצ'אקרה, וניתנים לשימוש.

אלמנט אש (קאטון)

תמונה

שורף כל דבר בו הוא נוגע, זאת היא צ'אקרה בעלת טמפרטורה גבוהה, כמו של אש. האלמנט אש יכול לשרוף אובייקטים, ובדיוק כמו הרוח, סוג זה של אלמנט הוא אלמנט המיועד לתקיפה.

אלמנט מים (סויטון)

תמונה

אלמנט זה בדרך כלל מופיע בהרבה צורות, ומצבי צבירה. אלמנט זה נועד למתקפות בעלי טווח פגיעה רחב, כמו ערפל העוזר להסתתר מפני האויבים, או טסונאמי, שופגע או לוכד את היריב.

אלמנט אדמה (דוטון)

תמונה

לאלמנט זה יש את היכולת לשנות את הקשיחות ואת התרכובת של אובייקטים שונים. הנינג'ה ששולט באלמנט זה יכול לגרום לאובייקט מסוים להיות קשה כמו ברזל או רך כמו חימר.

אלמנט ברק (ראיטון)

תמונה

אלמנט המסוגל להתפזר בקלות. משומש בדרך כלל לטכניקות הפועלות מהטווח הבינוני עד לטווח הארוך. כאשר האלמנט משומש יחד עם נשק העשוי מתכת, התועלת של האלמנט גודלת בצורה ניכרת.

אלמנט רוח (פוטון)

תמונה

צ'אקרה שחותכת כל דבר, כמו להב. אלמנט זה משומש לנשקים קולטי צ'אקרה ולטכניקות ספציפיות. אלמנט רוח הוא אלמנט תקיפה המיועד לתקיפה מטווח בינוני.

שילובי אלמנטים

ישנם גם אלמנטים הנוצרים משילוב של שני אלמנטים מחמשת האלמנטים הבאים. כדי לשלב בין האלמנטים, צריך את היכולת המיוחדת שבדרך כלל נובעת מקקי גנקאי, וכמובן את שני האלמנטים שמהם נוצר השילוב.

אלמנט קרח(היוטון) (האלמנט בו האקו השתמש) שנוצר משילוב של האלמנטים מים ורוח.

תמונה

אלמנט עץ(מוקוטון) (האלמנט בו יאמאטו וההוקאגה הראשון השתמשו) שנוצר משילוב של מים ואדמה.

תמונה

אלמנט לבה(יוטון - Youton) אלמנט הנוצר משילוב של צ'אקרה מסוג אדמה וצ'אקרה מסוג אש. משתמשי היוטון הידועים הם טרומי מיי וקורוטסוצ'י.
בנוסף לכך רושי הג'ינצ'וריקי של יונבי ויונבי עצמו גם מסוגלים להשתמש ביוטון.

אלמנט הרתחה (פוטטון - Futton) נוצר משילוב של האלמנטים אש ומים. היחידה שידוע כי מחזיקה באלמנט זה היא טרומי מיי, הגודאימה מיזוקאגה.

אלמנט סופה (ראנטון) נוצר משילום של מים וברק. דארואי מקומוגאקורה הוא היחיד שידוע כי מחזיק באלמנט זה.

אלמנט פיצוץ (באקוטון) זהו האלמנט שבו עושים שימוש גארי ודאידארה. לא ידוע מאילו אלמנטים הוא מורכב.

אלמנט חריכה (שאקוטון) האלמנט שבו משתמשת פאקורה מכפר החול. לא ידוע מאילו אלמנטים הוא מורכב.

אלמנט אבק (ג'ינטון) אלמנט האבק הוא אלמנט ייחודי אשר ניתן להשתמש בו רק באמצעות קקאי גנקאי מתקדם, כלומר זהו אלמנט הנוצר משילוב של שלושה אלמנטים: אש, רוח ואדמה. רק נידאימה טסוצ'יקאגה מוו וסאנדאימה טסוצ'יקאגה אונוקי מסוגלי להשתמש בג'ינטון.

אלמנט להבה (אנטון) זהו האלמנט שמשומש לייצירה ושליטה בלהבות של אמאטראסו. לא ידוע מאילו אלמנטים הוא מורכב.

אלמנט מגנט (ג'יטון) אלמנט המאפשר לשחרר צ'אקרה בצורת שדה מגנטי, וכתוצאה מכך לשלוט במתכות. סאנדאימה ויונדאימה קאזהקאגה, כמו גם טורואי מקומוקאגקורה השתמשו בו. לא ידוע מאילו אלמנטים הוא מורכב.

אלמנטים אלה, בניגוד לחמשת האלמנטים הרגילים, לא ניתנים להעתקה על ידי השארינגאן.

אלמנטים של האור והחושך

עדיין לא קיבלו הסבר נורמאלי על שני האלמנטים האלה, רק ידוע שתחת קטגוריית האלמנטים הזאת נמצאים ג'וטסוים כגון טכניקות הצללים של נארה שיקאמארו והמולטי גודל של אקימיצ'י צ'וג'י.

הבדלי הכוחות באלמנטים

כל האלמנטים אינם אחידים בכוח. ישנם אלמנטים מסוימים, החזקים יותר מאלמנטים מסוימים, אך חלשים יותר מאלמנטים אחרים. סדר כוחות חמשת האלמנטים הבסיסיים הינו כזה (החצים מציינים את סדר הכוחות של האלמנטים. ראש החץ מצביע על האלמנט החלש מהאלמנט שנמצא ליד זנב החץ.):

תמונה

כלומר, אם למשל טכניקה מסוג אש, תתקוף טכניקה מסוג מים, ושתי הטכניקות יהיו שווים בכוחם, אז טכניקת המים תגבור על טכניקת האש.

טכניקה בעזרת אלמנט

כדי להכניס אלמנט לתול טכניקה, צריך לדעת שתי שיטות בשליטה בצ'אקרה: השליטה בצורה, והשליטה בטבע. קודם כל, צריך לשנות את הצ'אקרה לצורה של האלמנט בו המשתמש שולט. אז, צריך לקבוע את הצורה של הטכניקה, האם זה טכניקה מטווח ארוך או קצר, מה היא הצורה של הטכניקה (כדור, משלולש, או מה שזה לא יהיה). באותו הרגע גם נקבעים הכוח והכיוון של הטכניקה. תהליך זה נקרא  קאיטאי הנקה (Keitai Henka).
לדוגמא, הצ'ידורי. קודם, צריך לשנות את הצ'אקרה, לצ'אקרת ברק. אז, צריך לקבוע לצ'אקרה צורה, שתאפשר מכה.

סנג'וטסו-Senjutsu

כידוע, בשביל ליצור טכניקה מסוימת, יש להשתמש באנרגיה הפיזית, ובאנרגיה הרוחנית על מנת ליצור צ'אקרה, ואז בעזרתה המשתמש משתמש בטכניקות שונות. אך כל האנרגיות שהזכרתי כאן באות מבפנים, מתוך הגוף של המשתמש. האנרגיה שהמשתמש משתמש בה לסנג'וטסו היא שונה לגמרי. את האנרגיה הזאת, המשתמש לוקח מהסביבה שלו. כלומר, המשתמש שואב את האנרגיה מהסביבה לגוף שלו, מערבב אותה עם האנרגיה הרוחנית והפיזית שלו, ויוצר סוג חדש וחזק ביותר של צ'אקרה.
אך ללמוד לשלוט בסנג'וטסו לא פשוט כל כך. דרוש לכך המון אימונים וגם ישנו סיכון גבוה ומסוכן מאוד. הסיכון הוא הפיכה לצפרדע. אם המשתמש שואב קצת מדי אנרגיה מהסביבה לטכניקה שלו, הטכניקה לא עובדת. אך אם הוא שואב יותר מדי, הוא הופך לצפרדע. כדי לא להפוך לצפרדע, האיזון בין שלושת האנרגיות (הרוחנית, הפיזית והטבעית) חייבים להיות מאוזנים לגמרי. דבר כזה כמעט בלתי אפשרי. למרבה הפתעתו של פוקאסאקו, נארוטו התעלה על ג'יראייה והצליח לאזן את שלושת האנרגיות באופן שווה, והשלים את אימוניו.

תמונה


סוגי צ'אקרה

צ'אקרה רגילה

תמונה

צ'אקרה בצבע כחול, לפי מה מוצג באנימה, וצהוב, לפי מה שמוצג במנגה. צ'אקרה רגילה בה משתמשים רוב הנינג'ות לטכניקות שלהם.


צ'אקרת ריפוי

תמונה

צ'אקרה בצבע ירוק, לפי מה שמוצג באנימה. צ'אקרה זו משומשת בטכניקות ריפוי כגון שוסן נו ג'וטסו.

הצ'אקרה של קיובי

תמונה

הצ'אקרה האדומה של קיובי שנמצא בתוך נארוטו. צ'אקרה זו לפעמים משנה את צורתה לאוזניים וזנב, ונשארת קרוב לגופו של נארוטו. ברגעים הללו, נארוטו יכול לשלוף "ידי צ'אקרה" העשוים מהצ'אקרה הזאת, שיכולים לפגוע ביריב.

צ'אקרת החותם המקולל

תמונה

הצ'אקרה היוצאת החוצה בזמן פעילות החותם המקולל. צ'אקרה זו בצבע סגול כהה.

גורמים המשפיעים על הצ'אקרה

היורוגאן-Hyourougan

תמונה

היורוגאן, או בעברית: גלולות חייל אלה הם גלולות מלאות בפרוטאינים. בליעת גלולות כאלה יכולה לאפשר לנינג'ה להילחם שלושה ימים ברציפות ללא הפסקה. הגלולה מגדילה באופן זמני את מאגרי הצ'אקרה.

ההיורוגאן של האקימיצ'י

תמונה

לשבט אקימיצ'י ישנם שלוש גלולות מיוחדות  כל גלולה מגדילה את מאגרי הצ'אקרה של המשתמש. בליעת הגלולה האחרונה תגרום לשריפת כל הקלוריות בגוף של האקימיצ'י, והפיכתם לצ'אקרה; מה שיגדיל את כוחם פי-100 מהרגיל.

שואבי צ'אקרה

תמונה

ישנם סוגים שונים של שואבי צ'אקרה. לשבט האבורמה ישנם חרקי הרס שניזונים מצ'אקרה. חברי השבט משתמשים בהם בכדי לשאוב את הצ'אקרה של יריבם. פותחו טכניקות שונות לשאיבת צ'אקרה כגון הדוקי של טאיויה והג'וטסוים של אקאדו יורוי וג'ירובו. להושיגאקי קיסאמה, חבר בארגון האקאטסוקי ישנה חרב בשם הסאמהאדה, אשר גם כן יכולה לשאוב צ'אקרה.

הביג'ו

תמונה

ביג'ו, או שדים בעלי הזנבות, כלואים בתוך אנשים הנקראים "ג'ינצ'וריקי". לפעמים, הג'ינצוריקי משתמשים בכוחם של השדים בעלי הזנבות הנמצאים בתוכם.

החותם המקולל של אורוצ'ימארו

תמונה

החותם המקולל מאפשר לבעליו להגיע לרמת הכוח האמיתית שלו. כאשר הבעל של החותם מוציא מגופו צ'אקרה, החותם מתעורר וגורם בכוח לבעליו להוציא עוד יותר צ'אקרה מגופו. בחיפוש אחר יותר צ'אקרה להוצאה, הגוף שעליו יש את החותם מפעיל באופן אינסטקטיבי או בכוונה את החותם המקולל.